loghat kat malaysia :)



apo kono ek jang ? (negeri 9)
demo la ni tak supo mulo . (kelantan)
kawe nak pegi jalang2 , mung nk ikok dOk ? (terengganu)
teman dah kabo kak awok . (perak)
sabar bah ! boleh bha kalau kau . (sabah)
kamek sayang kitak ? (sarawak)
awok nak jumpa koi (pahang)
lagu ni tak leh la (kedah)
ada ulau leee lahabaw ! (melaka)
senang ek ! cara seh ! (johor)
awat tak habak mai sama nanu (penang)


sebenarnya saya ni kurang fasih berloghat2 ni , kebiasaannya kawan2 selalu cakap dalam bahasa loghat , saya akan jawap dalam bahasa melayu yang begitu tulin . hahah :)

"bahasa jiwa bangsa kan?"

cerita pasal keturunan , memang mak saya belah johor jawa . but tak mengamalkan bahasa jawa . dan saya pun tak tahu nak berbahasa jawa . dan ayah saya pulak berasal daripada melaka . berketurunan bugis melaka , pun tidak mengamalkan bahasa bugis dan ayah saya kurang berloghat melaka , begitu juga dengan mak saya . jadi bila terlahirnya saya atas dasar cinta mak ngan ayah saya . maka jadilah melayu malaysia yang tak pernah kenal erti loghat melaka dan johor , bugis dan jawa . 

kadang2 rasa kekurangan bila kawan2 tahu loghat mereka masing2 , saya sekarang ni mula mendalami loghat2 yang ada kat malaysia ni supaya tidak kelihatan bodoh bila bersama mereka . 

kesimpulannya , jangan lupa adat dan asal keturunan kita , janganlah sampai nak tukar warganegara korea bagai :) sindiran untuk adik ayuni berbangga n terlalu bangga nk jadi warga korea walaupun muka jawa :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan