Cara Mudah Hilangkan Migrain

Assalaamualaikum warahmatullahi wabarakaatuh murid-murid semua. Apa khabar? Cerialah selalu sebab orang kata stress boleh sebabkan kanser. Seram bukan? Jadi, tambahkan sebab untuk kita tersenyum supaya sel positif boleh menang apabila berlawan dengan sel negatif ok?
Hari ni Teacher Muja memang nak bercakap tentang perenggut keceriaan kita. Eceyyh. Antara penyebab keceriaan ini direnggut adalah sakit kepala ataupun migrain. Ada tak sesapa yang selalu diserang sakit kepala yang agak kerap dan berlarutan? Mungkin korang diserang migrain. Biasanya, migrain menyerang apabila kita terbeban dengan kerja dan masalah harian. Jadi, hari ni Teacher Muja nak berkongsi cara mudah hilangkan migrain atau sekurang-kurangnya mengurangkan sakit kepala akibat migrain.
Walaupun dengan adanya kemajuan perubatan untuk mengubati hampir setiap jenis penyakit, masih ada lagi yang tidak boleh diubati sehingga sekarang termasuklah Migrain . Migrain telah merebak dan ditemui dalam ramai orang pada masa kini disebabkan oleh peningkatan dalam kerja , ketegangan dan isu-isu emosi . Migrain bukanlah satu penyakit berbahaya tetapi ia agak menjengkelkan dan menyakitkan. Ia boleh juga merosakkan kecantikan kita seperti lingkaran gelap bawah mata apabila tidak dapat tidur kerana sakit.
Di bawah adalah sebahagian daripada teknik dan kaedah yang mungkin tidak berguna untuk semua orang tetapi yang pastinya adalah yang paling mudah. Boleh dicuba untuk semua yang diserang migrain.
1. Menggunakan Rempah
hilangkan migrain guna rempah 5 Cara Mudah Hilangkan Migrain
Bahan-bahan yang pedas yang ada dalam cili merah boleh membantu melegakan sakit kepala semasa serangan migrain kerana ia menjadi ubat penahan sakit . Satu jumlah yang besar cili merah boleh digunakan semasa serangan migrain dan bukanlah dalam semua makanan.
2. Merendam Tangan dalam Air Dingin
hilangkan migrain guna air sejuk 5 Cara Mudah Hilangkan Migrain
Merendam kedua-dua tangan anda di dalam air sejuk selagi anda boleh. Ini mungkin membantu melegakan kesakitan akibat migrain dengan cepat. Anda juga digalakkan untuk membuka dan menutup tangan anda semasa direndam di dalam air.
3. Berada Di Dalam Bilik gelap
hilangkan migrain dalam bilik gelap 5 Cara Mudah Hilangkan Migrain
Cuba untuk sentiasa bergelap di dalam bilik semasa serangan migrain. Cahaya tambahan dan berlebihan boleh mendatangkan sakit kepala.
4. Mengambil Sedikit Kafein
hilangkan migrain dengan kafein 5 Cara Mudah Hilangkan Migrain
Satu jumlah kafein yang besar boleh menjadi tidak sihat tetapi jumlah yang kurang sebenarnya boleh bertindak sebagai ubat penahan sakit. Ambillah sedikit kafein semasa serangan migrain dan rasakan perbezaannya.
5. Menggunakan Teknik Acupressure
hilangkan migrain dengan acupressure 5 Cara Mudah Hilangkan Migrain
Teknik ini adalah salah satu teknik yang paling mudah dan berguna untuk mengurangkan migrain. Teknik acupressure sebenarnya dilakukan dengan melakukan sesuatu di titik tekanan anda. Ketik sebelah kanan dan kiri dahi , bahu dan bahagian dalam pergelangan tangan anda 3 kali untuk mengawal tenaga dan untuk melegakan migrain.

1 ulasan: