Hilangkan Strech Mark Secara Semula Jadi

Stretch mark ataupun lebih di kenali sebagai rekahan atau selulit ialah garis kelihatan di permukaan kulit, dengan yang menyebabkan kulit berbelang-belang. Stretch mark kebiasaannya terdapat dalam dinding abdomen, tetapi juga boleh berlaku di paha, lengan atas, punggung dan dada. 


Kadang-kadang stretch mark boleh meliputi sebahagian besar pada badan. Walaupun kehamilan adalah punca utama di sebalik stretch mark, sebab-sebab lain boleh menjadi keuntungan secara tiba-tiba atau kerugian dalam berat badan, pertumbuhan pesat, faktor-faktor keturunan, tekanan dan perubahan dalam keadaan fizikal. 


Kulit terdiri daripada tiga lapisan utama: 

Epidermis (lapisan luar), 
dermis (lapisan tengah) dan 
subkutaneus atau hipodermik (lapisan paling dalam). 

Stretch mark terbentuk dalam dermis atau lapisan tengah kulit apabila tisu penghubung adalah "diperluas" di luar kuasa fleksibiliti disebabkan oleh pengembangan pesat atau penguncupan kulit. Seperti kulit diregangkan, kolagen menjadi lemah dan kitaran pengeluarannya normal terganggu dan rosak. Ini akhirnya menyebabkan parut denda di bawah lapisan atas kulit.

Pada mulanya markah melihat merah jambu atau merah, tetapi sepanjang masa yang, garis perak nipis muncul di permukaan kulit dan tanda regangan dilahirkan. Stretch mark muncul di permukaan kulit apabila seseorang tumbuh dengan cepat, atau memakai berat badan dengan cepat.

Bagaimana Untuk Menghilangkan Stretch Mark  
Stretch mark boleh membuat anda rasa peka dan tidak selesa kira-kira penampilan anda. Mujurlah, terdapat beberapa cara semula jadi untuk mengurangkan kemunculan kesan regangan. 

1. Jus Kentang
Jus kentang mengandungi vitamin dan mineral yang
menggalakkan pertumbuhan dan pemulihan sel kulit. 

Potong kentang sederhana ke dalam keping tebal. 
Mengambil salah satu daripada kepingan kentang dan tekan perlahan pada stretch mark selama beberapa minit. Pastikan cecair dari kentang meliputi kawasan yang terjejas. 
Benarkan jus kentang kering untuk beberapa lama dan kemudian basuh dgn air suam. 

2. Gula 
Gula semula jadi putih adalah salah satu ubat semulajadi terbaik untuk menghilangkan stretch mark. Anda boleh menggunakan gula untuk terkelupas kulit anda. 
Campurkan satu sudu gula mentah dengan sedikit minyak badam dan beberapa titik jus lemon. Campurkan dengan baik dan memohon pada stretch mark dan kawasan-kawasan kulit yang lain. 
Dengan perlahan gosokkan campuran pada kulit untuk sekurang-kurangnya 10 minit setiap hari sebelum mandi. 
Adakah ini untuk sebulan atau lebih dan menonton stretch mark anda menjadi lebih ringan. 

3. Aloe Vera 
Lidah buaya adalah berkesan dalam merawat masalah kulit. Ia mempunyai pelbagai nutrien yang penting dan sebatian aktif yang boleh digunakan dalam rawatan luka bakar yang ringan, manakala penyembuhan dan sifat menenangkan boleh digunakan untuk menghilangkan stretch mark. Terdapat beberapa cara untuk menggunakannya. 
Anda boleh terus gosok aloe gel lidah pada bahagian kulit yang terjejas, biarkan selama beberapa minit dan kemudian bilas kulit dengan air suam. 
Pilihan lain adalah untuk membuat campuran dengan cawan satu perempat daripada aloe vera gel, minyak daripada 10 vitamin kapsul E dan minyak daripada lima vitamin A kapsul. Sapukan campuran ini pada kulit sehingga diserap sepenuhnya. Ulangi proses ini setiap hari. 

4. Air 
Menjaga badan anda dengan baik terhidrat membantu melindungi kulit daripada pelbagai jenis masalah. Baik terhidrat Keputusan kulit dalam penyahtoksikan tetap liang kulit dan mengembalikan keanjalan, yang akan membantu banyak dalam menyingkirkan stretch mark. Cuba minum 1-2 gelas air beberapa kali dalam sehari. Pakar mengatakan sekurang-kurangnya 10 gelas air setiap hari adalah cara terbaik untuk mengekalkan badan terhidrat. Ia juga akan menjadikan kulit anda lembut dan membantu mengekalkan keanjalan. Ia adalah dinasihatkan untuk mengelakkan kopi, teh atau soda kerana ia boleh menyebabkan dehidrasi. 

5. Jus Lemon 
Satu lagi cara mudah untuk mengurangkan kesan regangan adalah dengan menggunakan jus lemon. Jus lemon adalah secara semula jadi berasid yang membantu menyembuhkan dan mengurangkan kesan regangan, kecederaan kulit, jerawat, dan parut lain. 
Sapukan jus lemon segar perlahan-lahan ke stretch mark menggunakan usul bulat. Benarkan jus lemon untuk menyerap ke dalam kulit anda untuk sekurang-kurangnya 10 minit sebelum membilasnya dengan air suam. 
Pilihan lain adalah untuk campuran kuantiti yang sama jus timun dan jus lemon dan memohon campuran pada stretch mark. 

6. Minyak Zaitun 
Minyak zaitun mengandungi banyak nutrien dan antioksidan yang membantu memperbaiki pelbagai masalah kulit termasuk stretch mark. 
Urut sedikit panas minyak zaitun tulen ke kawasan kulit yang terjejas. Ini akan meningkatkan peredaran darah dan mengurangkan kesan regangan ke tahap yang hebat. 
Biarkan selama setengah jam supaya vitamin A, D dan E dalam minyak yang diserap oleh kulit. 
Anda juga boleh mencampurkan minyak zaitun dengan cuka dan air dan menggunakannya sebagai krim malam. Ini akan menjaga kulit penginapan anda lembap dan juga terkelupas kulit. 

7. Cocoa Butter 
Lemak koko juga sangat bermanfaat dalam merawat stretch mark. 
Anda perlu memohon mentega koko di kawasan yang terjejas sekurang-kurangnya dua kali sehari. Selepas satu hingga dua bulan, tanda-tanda akan menjadi kurang kelihatan. 
Pilihan lain adalah untuk membuat campuran yang menggunakan setengah cawan mentega koko, satu sudu besar gandum minyak kuman, dua sudu melilini parut dan satu sudu teh setiap aprikot minyak isirong dan vitamin E minyak. Panaskan campuran ini sehingga lilin lebah cair. Anda boleh menyimpan campuran dalam bekas kedap udara di dalam peti sejuk dan memohon kepada stretch mark anda dua hingga tiga kali sehari. Campuran ini akan membuat kulit anda lebih terhidrat dan licin. 

8. Castor Minyak 
Minyak kastor, yang digunakan dalam rawatan beberapa masalah kulit seperti kedut, bintik umur, tahi lalat, bintik-bintik hitam, garis-garis halus dan jerawat, juga boleh digunakan untuk segera menghilangkan stretch mark. 
Sapukan sedikit minyak kastor untuk stretch mark dan urut perlahan-lahan kawasan di usul pekeliling untuk sekurang-kurangnya 15 minit. 
Balut kawasan dengan kain kapas nipis. Menggunakan botol air panas atau pad pemanas, memohon beberapa haba di kawasan yang terjejas untuk sekurang-kurangnya setengah jam. 
Ulangi proses ini setiap hari untuk sekurang-kurangnya satu bulan untuk mendapatkan kesan positif. 
Bagaimana untuk menghilangkan Cap Regangkan Cepat 
Bagaimana untuk menghilangkan Cap Regangkan Cepat 

9. Putih Telur 
Telur adalah sumber yang kaya dengan protein. Untuk stretch mark, anda hanya mahu menggunakan putih telur, yang mengandungi asid amino dan protein. 
Cambuk putih dua telur perlahan-lahan dengan garpu. Membersihkan kawasan kulit yang terjejas dengan air dan kemudian memohon lapisan tebal putih telur dengan berus solek. 
Benarkan putih telur benar-benar kering dan kemudian bilas kawasan tersebut dengan air sejuk. 
Akhirnya memohon beberapa minyak zaitun pada kulit untuk memastikan ia lembap. 
Ulangi proses setiap hari untuk sekurang-kurangnya dua minggu dan menonton untuk hasil yang positif. 

10. Alfalfa 
Daun alfalfa mengandungi lapan asid amino penting yang baik untuk kesihatan keseluruhan kulit. Mereka juga kaya dengan protein dan vitamin E dan K, yang membantu dalam memulihkan dan meningkatkan nada badan. Ejen anti-kulat di dalam alfalfa meninggalkan alkalizes dan menyahtoksin kulit, yang membantu mengurangkan parut termasuk stretch mark. 
Campurkan sedikit kuasa alfalfa dengan beberapa titik minyak chamomile untuk membentuk pes lancar. Urut paste ke dalam kawasan yang terjejas dua hingga tiga kali sehari. 
Ulangi ini setiap hari selama seminggu dan anda akan melihat peningkatan yang besar. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan