hargai duit mak ayah kita yang ditukar kepada baucar :) voucar buku 1 Malaysia ( BB1M )


bukan apalah , bukan nk kondem mane2 pihak , bukan nak sakitkan hati sesiapa , bukan nk komplain itu ini , bukan nak apa-apa pon . juz ini adalah pandangan daripada seorang pelajar yang akan terus belajar dan belajar mengenai erti kehidupan dan kesilapan silam .


"sedar tak korang yang duit baucar buku ni datang dari mana ?"



Tentu2lah daripada duit hasil titik peluh ibu bapa kita membayar cukai kepada kerajaan kan . 

aku sangat sakit hati bila ada pelajar yang salah gunakan baucar buku untuk beli benda2 yang tak berfaedah , langsung tak menghargai langsung . mybe saya juga seperti itu sebelum saya mula tersedar pada hari ini . dengan membeli bahan bacaan komik , novel yang langsung xada kena mengena dengan pelajaran . pernah tak korang fikir yang korang enjoy tu duit mak bapak korang . selepas aku sedar , on the spot aq terus belikan buku untuk adik2 aku yang masih study di tingkatan 3 , darjah 6 , dan darjah 3 .

sebenarnya saya tak berapa setuju kerajaan memberi baucar sebegini . mybe kerajaan perlukan artenatif lain untuk memberikan kemudahan kepada rakyat , mybe kurangkan kos pengajian or apa2 sahaja . baucar buku ni hanya menguntungkan sesetengah pihak (pemilik kedai buku/penerbit buku) , dan ianya jika difikir2kan semula , langsung tidak memberikan keuntangan kepada yang tidak tahu menghargai baucar tersebut . sedih :'(

Tiada ulasan:

Catat Ulasan