Raya Yang Jimat !!


Em, Bila dah besar, 
dah kerja dengan gaji yang tak seberapa (Alhamdulilah)..
so, maknanya RAYA ni aku perlulah berjimat.

Dulu boleh la, mak bapak belanja baju raya, rasa hati berbunga2, 
tapi sekarang mak cakap NO WAY! ayah cakap GO AHEAD!
so, kenalah beli baju sendiri. hihi. 

Aku dah conggak2, kira2, dan pencaturan,
 adalah lebihan beberapa keping not RM50 bila pembayaran hutang dan perbelanjaan harian aku selesai diketepikan.

kebiasaannya aku akan bahagikan
30% Hutang (PTPTN, Motor)
30% kepuasan diri sendiri (Makanan, hiburan, komik, majalah dll)
20% family (belanja adik, belanja mak, belanja ayah)
10% Simpanan (untuk masa hadapan, kawin, deposit kereta)
7% shopping (beli keperluan peribadi
3% Sedekah (Masjid, peminta sedekah)

So, Aku taknak la sentuh duit yang aku dah bahagi2kan,
nak sentuh duit simpanan pon rasa mcm bersalah.

BUT, Alhamdulilah,
Aku dengan kerjaya sebagai designer,
dengan bakat yang aku ada,
aku nak design & Print baju aku sendiri.
so, mybe itu lebih menjimatkan :)

Sekian, Terimakasih. xoxo.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan